Meillä on jo useamman vuoden ajan tutkittu tyytyväisyyttä ja sitoutumista työpaikkaan eNPS-mittauksen avulla. Saimme viimeisimmässä mittauksessa jälleen korkean luvun, tällä kertaa se oli 74, mikä lasketaan jo kategoriaan ”harvinainen ja poikkeuksellisen korkea”.
Työtyytyväisyys saavutetaan yhdessä
Spigotin kilpailuvaltit LVIS-alalla ovat luotettavuus, asiakkaan kokonaisvaltainen palvelu sekä toimitusten selkeys. Haluamme huolehtia, että kaikki talon tekniikkaan liittyvä tulee tehtyä järkevästi ja oikeaan aikaan.
Jotta voimme tarjota asiakkaillemme hyvää palvelua, on meidän päivittäisessä työssämme muistettava tukea toisiamme ja pitää huolta, että kaikki ovat tyytyväisiä ja jaksavat työssään. Hyvät työkaverit auttavat toisiansa kasvamaan niin työntekijänä kuin ihmisenä. Kukin pystyy omalla toiminnallaan edistämään hyvän työilmapiirin rakentumista. Tähän olemme joukkueena pyrkineet ja tässä olemme onnistuneet. Uskomme, että tyytyväisyys omaan työhön ja työyhteisöön ruokkii itseään ja auttaa yritystä kehittymään oikealla tavalla eteenpäin.
Tutkitusti hyvä työilmapiiri vaikuttaa myös asiakastyytyväisyyteen. Haluammekin, että Spigotilla työssä viihtyminen ja oman työn arvostus näkyy asiakkaillemme miellyttävänä asiointikokemuksena, osaavana asiakaspalveluna sekä ongelmatilanteiden sujuvana ja nopeana ratkomisena.
Mikä on eNPS-mittari?
Työhyvinvoinnin seurantaamme ovat kuuluneet säännölliset työtyytyväisyyskyselyt ja TyHy päivät. Olemme seuranneet työviihtyvyyttä myös laajemmalla kyselyllä, jonka vastausten perusteella valitsemme uudet kehityskohteet. Näiden kehityskohteiden tuloksia sitten yhdessä innolla odotamme, millaisia seurauksia niillä saamme aikaan.
Meillä on myös jo useamman vuoden ajan käytetty eNPS-mittausta (Employee Net Promoter Score). eNPS on laajalti hyväksytty yksinkertainen mittari, jonka avulla voidaan vertailla esim. saman toimialan tai kokoluokan yrityksiä keskenään. Mittauksesta saatu luku kertoo, onko työpaikan ilmapiiri ja työtyytyväisyys sellainen, että omaa työpaikkaa halutaan suositella muille.
Mittari auttaa paitsi tietoisuuteen työtyytyväisyydestä niin myös rekrytointiin. Työnhakijan kiinnostukseen avoimesta työpaikasta vaikuttaa merkittävästi tieto, että hakijayrityksen työntekijät viihtyvät työssään ja suosittelevat työpaikkaansa lämpimästi muillekin.
Miten eNPS-mittaus suoritetaan?
Mittaus suoritetaan yksinkertaisella kysymyksellä: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystävälle tai kollegalle?”
Työntekijöiden pitää vastata ja arvioida kysymystä asteikolla 0–10 ja vastaukset jaotellaan kolmeen osaan:
1. asteikolla 0–6 vastanneet ovat kriitikoita eli työntekijöitä, jotka eivät suosittelisi työpaikkaansa.
2. asteikolla 7–8 vastanneet ovat passiivisia, jotka ovat tyytyväisiä, mutta eivät erityisen innokkaita suosittelijoita.
3. asteikolla 9–10 vastanneet ovat suosittelijoita, jotka suosittelevat työpaikkaa aktiivisesti.
eNPS luku saadaan vähentämällä kriitikoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Mittauksen tulos voi siis olla välillä -100 ja +100. Positiivinen luku viittaa siihen, että useampi työntekijä suosittelee työpaikkaa kuin kritisoi sitä, kun taas negatiivinen luku viittaa päinvastaiseen.
Toisin kuin perinteisten mittausten prosenttituloksissa, tässä jo kaikki + merkkiset luvut voidaan laskea positiivisen puolelle. Toki alle +10 tuloksista on vielä nähtävissä haasteita ja parantamisen varaa varmasti löytyy.
Vietimme TyHy-päivää Vauhtifarmilla Nurmijärven Perttulassa 23.10. Mukana oli Spigotin sekä tytäryhtiömme Ilmakkaan henkilöstö. Melkein kaikki pääsivät paikalle ja yhteensä meitä oli koolla lähes 50 ihmistä. Teemoinamme olivat työelämän huippujoukkue ja itsensä johtaminen. Iltapäivä kului paintball-kentillä tiimihenkeä kohottamassa.
Spigotin eNPS-luku on 74
Saimme viimeisimmässä mittauksessa jälleen korkean luvun, tällä kertaa se oli 74. Jo luku 50 olisi ollut erinomainen, mutta 74 lasketaan kategoriaan ”harvinainen ja poikkeuksellisen korkea”. Luku osoittaa, että koko yritys toimii erinomaisesti tiiminä, kaikki ovat sitoutuneita työpaikkaansa ja tyytyväisiä sen ilmapiiriin.
Alallamme näin korkea eNPS-luku on hyvin harvinainen, sillä kilpailemme koko ajan osaavista työntekijöistä ja kilpailutilanteella tapaa olla vaikutusta myös mittauksen tulokseen.
Olemme kiitollisia loistavasta työilmapiiristä ja koko tiimin luottamuksesta yrityksemme arvoja ja tavoitteita kohtaan! Hyvä joukkue pitää huolta toisistaan, toivottaa uudet jäsenet tervetulleeksi ja auttaa kaikkia löytämään oman paikkansa yhteisessä tekemisessä.
Tästä on hyvä jatkaa joukkueemme rakennusta eteenpäin. Hyvällä yhteispelillä palvelemme asiakkaitamme entistäkin paremmin!
Olli Huhtala
Toimitusjohtaja
040 7252 280
olli.huhtala@spigot.fi
Remontoitko kotona? Käy tutustumassa myös verkkokauppaamme.